Thailand

8 december

För en gång skull var vi god tid…
Egentligen var det Linda som skulle skjutsa oss till Arlanda, men ”masken” hade bestämt sig för att börja göra sig redo för att kika ut =) Så istället blev det Ida och Victor som fick den stora äran att skjutsa.

När vi skulle boarda planet så började dem att tjafsa om Calles pass… Det är tydligen vårat dilemma med resor, alltid något strul med passen… Men till slut så gick det bra i alla fall. Och nu är vi äntligen här i värmen! =D
Men jag måste nog säga att jag aldrig har upplevt att det varit så trångt på ett plan som nu… Det var verkligen som att sitta i en sardinburk, huwa, längtar inte till hemresan.

När vi landat och gjort allt man ska göra så sitter vi i transferbussen och då plingar det till i telefonen… SMS; ”Grattis moster och morbror, det blev en tjej”
Hon ville inte vänta tills vi kom hem inte ;) Men nu måste det ju inhandlas en fördelsedagspresent med… Och det ska vara en riktigt fin en! Calle blir tokig på mig snart, han tycker att jag handlar alldeles för mycket till den lilla sparven. Men jag tycker inte att det kan bli för mycket, det är ju klart att moster ska skämma bort sin lilla systerdotter =D Vad är det annars en moster ska göra? Men jag känner mig lite snuvad på att få se henne ”nyfödd”, det var till och med så att jag frågade Calle ifall vi verkligen skulle åka… Men det är ändå resan vi tänkt åka på i minst fem år och vi kunde ju inte ana att lilltjejen inte orkade vänta tills vi kom hem. Men jag har ju ledigt ytterligare en vecka sen när vi återigen är i kalla Sverige så då kan jag ju passa på att träffa plutten så mycket som möjligt.

Här är det alldeles underbart! Det kom lite småstänk på eftermiddagen men annars har det varit riktigt varmt och skönt! =) Det tycker vi om!

Här kommer några bilder på hur vi ser ut innan solen har lyckats ge oss lite färg;

Och så här kommer vi att bo de nästkommande veckorna... Helt okej för min del... Tror inte att jag har bott så lyxigt på något ställe någon gång innan...

Eftersom vi inte kunde sova så bra på planet, eller jag kunde sova lite till och från, men då så somnade vi till lite uppe på takterassen när vi låg och solade. Men vi brände oss inte så det var ju skönt.

9 december

Jag har blivit moster och det är fortfarande svårt att smälta.

Lilla Linnea! Även fast jag fortfarande inte har träffat och sett henne så älskar jag henne… =) Men det är väl det som är kärlek till nära och kära?!?
Min lilla systerdotter är mer värd än allt annat! Pluttinutten, jag hade så gärna velat sett henne redan nu! Men vad ska man göra, det här har varit våran önskeresa i flera år och som sagt så hade vi ju inte kunnat veta att hon skulle komma precis nu.

Idag har vi inte gjort mycket, jag lyckades sova till två thailändsk tid ( 8 svensk tid )… Lite pinsamt… men samtidigt så har jag inte sovit så mycket de senaste tre dygnen… Så jag skyller på det ;)

Vi har åkt tuk tuk idag, och det är en upplevelse bara det =) Man lämnar in livet som deposition känns det som ibland, men dem är duktiga på att köra. Centimeterar och millimeterar, det är det dem kan ;) Men utan några bråk eller att dem hytter med näven. Tänk om hela världens befolkning skulle vara som thailändarna, då skulle det inte vara några krig. Mer omtanke och förståelse för andra, det är medicinen för jordklotet!

10 december

Vi steg upp imorse och gick och åt frukost… Vilken frukostbuffé, det fanns allt man kan tänka sig. Allt från inbakade omeletter till olika röror och frukt. Mums!

Efter det letade vi reda på en thailändare som Micke hade pratat med igår om att åka longtailbåt till en ö som heter Bon Island. Så på söndag far vi dit. En båtresa på ca 1,5 timme enkel resa. Det ska bli skojigt och mysigt.

Vi tog en tuk tuk till Kata Beach, dit vi planerat för att få våra fötter tillfixade. Så nu är dem slipade och målade. Det var lite kittligt emellanåt när dem ”hyvlade”. Till och med Calle som är så himla kittlig klarade av det. Men nu är dem så fina så =) Det kan jag tipsa om att göra.

En sväng ner på stranden för lite sol och bad blev det med. Det har inte varit så jättesoligt idag och det har stänkt lite, men det har ändå varit varmt och skönt. Ett tag blåste det ganske rejält också så vågorna blev lite högre.
Jag har varit lite orolig för att doppa mig i havet på grund av allt prat om de giftigt maneterna. Men ett dopp gjorde vi i alla fall. Och det var så skönt i vattnet, så det lär bli fler dopp =)

Men nu är vi redo för en tripp utåt igen. Så vi får se vad den här kvällen bjuder på.

11 december

Igår kväll skulle vi ta oss till en restaurang som Micke och Ann-Britt tipsade om.
På vägen dit så började det att ösregna, så vi tog skydd under tak och fortsatte när det avtog. Men efter ett tag började det igen… Tur som var så fanns det två telefonkiosker som vi kunde springa in i. Det måste ha sett roligt ut, turisterna tar skydd =)
Väl framme vid restaurangen så var den typiskt nog stängd i tre dagar… Så det var bara att bege oss tillbaka och leta upp ett annat ställe. Passerade Håkans Bar på vägen, men vi var inte in. Håkan var ju inte där ;)

Idag letade vi reda på en tuk tuk som tog oss till Big Buddah.Vilka vägar dem har här, dem är inte att leka med. Lutningen på dessa backar är inte bara några grader. Det går tungt och långsamt uppför… Inte så skojigt när de ska växla ner till ettan och man står där i backen och dem inte får i den på en gång. Man känner att snart rullar vi bakåt… Men både upp och ner kom vi, utan att vare sig rulla bakåt eller ramla ur =)
Big Buddah är riktigt stor, 45 meter hög tror jag att den var. Men den var inte färdig än, det är många stenar kvar att sätta dit, men fin var den.

På eftermiddagen tog vi lokalbussen till Phuket Town, dit vi skulle för att gå på marknad.
Vi hoppade av bussen och genade igenom ett stort köpcentrum och stannade till på Carrefour. Jag hittade ett par ”mjukisbyxor” och ett par skor till mig själv för 50 sek. Fynd!

Efter det gick vi vidare till marknaden… Mickelsmäss kan slänga sig i väggen. Jättestor, jättemycket saker och jättebilligt. Men det blir lite dealning emellanåt. Pruta, pruta, pruta…

12 december

Poolen ifrån vår balkong
Idag var det tänkt att vi skulle åka longtail. Men vi var lite osäkra då vädret inte verkade vilja vara på vår sida. Men vi gick i alla fall ner till stranden och mötte upp han som skulle ta oss ut till ön. Även han sa att det var för dåligt väder, så han rekommenderade att vi inte skulle åka utan kunde komma tillbaka om några dagar när vädret har stabiliserat sig lite.

Så vi strosade runt lite här och gick sedan tillbaka till hotellet för att lägga oss vid poolen och hoppades på att himlen skulle spricka upp. Men icke, till slut gav vi upp när det började att regna för mycket.

Riggade igång tvn och kollade på Bonde söker fru…
Det är inte så roligt att göra saker utomhus direkt L Hoppas verkligen att vädret vänder snart.

Vi hade planerat att kika på Dansbandskampen senare så vi gick iväg för att köpa lite gott till det. Köpte en klänning på vägen och stannade till på en liten pub och drack lite gott.

Tvn riggades ännu en gång. Men den här gången gick det inte lika bra. SVT hade inte lagt ut finalavsnittet… L Så den planeringen sprack…

Efter ett tag drog vi ner till en restaurang i närheten av Phuket Town för att äta. Och nu är vi tillbaka på hotellet. Vi försöker att klura ut vad man kan göra resten av tiden ifall det bara ska regna. Jag vill ha SOL!

13 december

Hemma firas det Lucia för fulla muggar kan jag tänka mig.
Själva så har vi varit till sydspetsen av Phuket.
Tog tuk tuk fram och tillbaka.
Kikade in i fyren och självklart så njöt vi av utsikten.

14 december

Då var dagen kommen för longtailfärd. =D
Vi valde bort Bon Island och valde istället att åka till Freedom Beach.
På vägen dit fick vi motorhaveri... Det sprutade olja från motorn.
Men vår duktiga förare fixade till det och vi kunde fortsätta våran färd.

Väl framme på Freedom Beach la vi oss och lapade sol =) matade fiskar, badade och åt och drack gott.
Vi tillbringade hela dagen där och bara njöt.

Sedan var det färden hemåt som även den slutade i motorhaveri. Jag tyckte så synd om han som körde, men han lyckades återigen fixa till läckaget, med en kökskniv =) "I brist på bröd så får man äta limpa" ;)

Kvällen tillbringades på restaurangen On the Rock.
En lite finare restaurang som vi valde för att fira Mickes och Ann-Britts bröllopsdag.

15 december

Idag valde vi att ha en sun-off day.
Inget stekande idag ;)

Vi var till Jungseylon och fixade glasögon till Calle.
Inte det lättaste att göra då jag fick agera tolk...
Tjejen frågade, jag översatte, Calle svarade, jag översatte osv.
Men jag tror att det gick bra... Det blev ju glasögon köpta till slut, eller ja vi ska hämta dem imorgon kväll.

Karnevalen här i Patong börjar idag.
Marknad längs hela gatan med Changstånd inklämda lite här och var.
Mat i varenda hörn, ingen risk att behöva gå hungrig här.

16 december

Idag blev det en båttur till Phi Phi Islands.

Men först stannade vi till vid Maya Beach och snorklade.
Helt otroligt.
Hade kunnat legat kvar där i vattnet och bara kikat på livet under vattnet.
Låg där och flöt omkring men som tur var kikade jag upp, annars hade jag nog blivit kvar... =)
För när jag kikade upp så var alla på väg upp i båten igen och motorerna var startade...

På Phi Phi blev det lunch och lite sightseing...
Dagen tog slut fort och det var dags att bege sig hemåt.
Det här var första dagen som vi verkligen fick känna på Thailands hetta.
Det var så varmt när vi satt på båten och väntade på att få åka.
Svetten rann...
Men  nu ska vi inte klaga på värmen ;)
När vi satt där och väntade så började det att dugga, och det var verkligen skönt.
Och vi var inte dem enda som satt kvar... Man såg på de andra båtarna att även folket där satt kvar ute i regnet. Ganska häftigt att kunna sitta i gassande sol och även få regndroppar på sig.
På vägen tillbaka stod jag och kikade ner i vattnet. Det kom stim med stora hav av maneter. Och stora var dem! Rosa och vita, väldigt vackra, men inga man skulle vilja ha på sig...

På kvällen tog vi en tripp till Bangla Road.
Men vilket tjat det är på alla inkastare om Ping pong shower...

Vi har börjat kalla Bangla Road även för varangatan...
Dem har varaner där som dem vill att turisterna ska känna och klämma på. Inte bara på tjejerna ;)
Och Calle tycker ju inte om ödlor och ormar och liknande, så när vi närmar oss den gatan så är det han som säger att varangatan kommer.
Så då är det bara att börja hålla utkik efter ödlorna...

17 december

En riktig slappardag!
Jag och Ann-Britt solade på taket här på hotellet. Medan Calle och Micke drog iväg på egna äventyr.

På eftermiddagen tog vi en tuk tuk till vårat favoritställe Number One. Vilken god mat!

Sedan var det dags att shoppa lite i marknadens stånd. Jag tyckte att det var dags att fylla på garderoben åt lilla Linnea =)

Stannade sedan till vid ett av alla Chang-stånd för att lyssna till en thaiare som Calle och Micke stött på under dagen. Så det blev t.o.m. Leende guldbruna ögon på svenska... Då blev Calle glad =D

18 december

De sista dagarna är det lite torftigt med bilder...
Tråkigt men sant.
Kvällen den 18 kikade vi in lite barer...
Började på Soi Eric och fortsatte sedan in i myllret att alla go-go barer och ping-pong barer.
Hamnade till slut på en bar som jag inte kommer ihåg namnet på. Jag verkade ha det trevligare än pojkarna mjöl ;) Medan tjejerna stod och dansade på bardisken framför dem så var det en annan thaiare som antagligen skulle försöka distrahera mig. Så jag fick sitta och spela fyra i rad med henne... Inte vad man tror ska hända på en bar, men så var det. När vi druckit upp ville pojkarna inte vara kvar så vi fortsatte våran expedition och hamnade till slut nere på stranden där det var beach-party. Oturligt nog så kom vi precis innan det skulle ta slut. Men vi hann med en drink och lite dans iallafall =) Och blev pålurade varsina hattar. Michael Jackson och vi =D

19 december

Dagen spenderades som många dagar innan. Ett försök till lite sol.
Men efter det så fick vi tag i en tuk tuk som vi förhandlade fram ett pris med så att vi hade tillgång till honom hela eftermiddagen och kvällen.
Resan började med att att han körde oss till Lotus och ....
Och till sist marknaden i Phuket Town. Här kan man verkligen fynda! Köpte shorts, skor, julklappar mm.
Och så var den dagen till sitt slut den med.
Men som en sista överraskning när vi kom till hotellet var en liten inneboende som vi träffade på i korridoren...

20 december

Dagen spenderades nere på stranden.
Det var lite läskigt när man efter ett tag tittade upp och allt vatten hade dragit sig ut en bit... Jetski låg nu på land och jag tänkte för mig själv... Om vattnet försvinner längre ut än den punkten då är det jag som drar. Men det är väl klart att vattnet gör så pga att tidvatten. Men det blev en lite läskig tankegång ändå...

Jag och Micke provade på att dricka/ äta kokosnöt.
Det var väl inte direkt jättegott men inte heller jätteäckligt. Smakade egentligen bara sött, inte så mycket kokos.

På kvällen fick vi se vattenshowen på Jungseylon.
Det var som en liten filmsnutt som de istället för att spela upp på en filmduk, spelades upp på vatten som sprutades upp. Häftigt vad man kan göra.

21 december

Last day in paradise!
Många minnen följer med hem.

Kabeldragningen överallt och alla mopeder

Vyerna ifrån stranden och alla hundar som får och visar respekt för allt och alla.

Trafiken, människorna, vädret och den vackra naturen.

Möjligheten att sitta vid strandkanten och äta och dricka gott.

Och återigen all den vackra natur som finns, både över och under ytan.

22 december

Idag är det resan hem vi har framför oss...
12 timmar i en sardinburk är inget jag längtar till.
Hade mycket hellre stannat kvar här i minst en vecka till!
Men självklart vill jag hem och fira jul med mina nära och kära. Och prio ett när vi landar är lilla Linnea.
Det blir bara till att åka hem och lämna väskorna och sedan åka och kika på det lilla miraklet. Om vi får... Men det tror jag nog =)

Så det finns nog bara en sak att säga nu...